×

ایدز در کودکان و نوزادان

ایدز در کودکان و نوزادان


ایدز در کودکان و نوزادان

کودکانی که مبتلا به عفونت HIV می باشند اغلب اوقات در طول دوران جنینی و یا در هنگام تولد دچار این بیماری شده و در حقیقت مادر، بیماری خود را به کودک انتقال می دهد.

بیشتر کودکانی که مبتلا به عفونت HIV می باشند، در بدو تولد طبیعی به نظر می رسند.

کودکان مبتلا به ایدز تا قبل از مرگ شان، عمدتا از اختلالاتی مانند عفونت ریه(سینه پهلو)،‌ عفونت شدید سینوس ها، ‌کندی رشد و مشکلات ذهنی رنج می برند. به علاوه این افراد از عوارض مصرف داروهای ضد ویروس نیز در امان نخواهند بود.

علایم عفونت HIV در کودکان با علایم این عفونت در افراد بزرگسال متفاوت می باشد. عفونت HIV در نوزادان موجب عفونت باکتریال و بیماری های ریوی می گردد که این مشکلات در افراد بزرگسال دیده نمی شود.

عفونت HIV در نوزادان، سیستم عصبی مرکزی(مغز و نخاع) را درگیر می نماید. به طور کلی این کودکان از رشد عادی برخوردار نیستند. رشد کودکان مبتلا ممکن است متوقف شده و دچار نارسایی رشد گردند. این کودکان در راه رفتن دچار مشکل می باشند و از مشکلاتی مانند حالت جنون که در افراد بزرگسال دیده می شود، رنج می برند.

این کودکان دچار گیجی، کاهش حافظه و عدم تمرکز هستند. هرچند که ایدز نهمین علت مرگ و میر کودکان محسوب می شود ولی اگر این روند ادامه پیدا کند، بیشترین علت مرگ و میر در کودکان، بیماری ایدز خواهد بود.

نجات جان نوزادان با بررسی زود هنگام ایدز

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف اعلام کرد: تشخیص و درمان زود هنگام بیماری ایدز در نوزادان در نجات جان آنان موثر است و درمان نامناسب و ناکافی ایدز، موجب مرگ نیمی از کودکان تا دومین سال زندگی شان می‌ شود.

به گزارش شبکه ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، دکتر "آن ونه من" مدیر اجرایی یونیسف گفت، میزان زنده ماندن کودکانی که تحت بررسی و غربالگری بیماری ایدز قرار می گیرند نسبت به کودکانی که ایدز در آن ها دیر تشخیص داده می‌شود، 75 درصد بالاتر است.

هر چند که ایدز نهمین علت مرگ و میر کودکان محسوب می شود ولی اگر این روند ادامه پیدا کند، بیشترین علت مرگ و میر در کودکان، بیماری ایدز خواهد بود

"پیتر پیوت" مدیر اجرایی برنامه ایدز سازمان ملل متحد اعلام کرد: ما در بسیاری از کشورها پیشرفت مناسبی در زمینه ی مبارزه با ایدز و تشخیص زود هنگام آن در کودکان به خصوص در آفریقا داشته ایم ولی برای کنترل انتقال ایدز از مادر به جنین، فعالیت بیشتری لازم است. در سال 2007 میلادی کمتر از 10 درصد نوزادانی که مادران شان مبتلا به ایدز بوده‌ اند تحت آزمایش‌ های تشخیصی برای کنترل وجود ایدز قرار گرفته‌ اند.

فعالیت این برنامه در کشورهای آفریقایی جنوبی، ‌کنیا‌، مالاوی، موزامبیک، رواندا، سوازیلند و زامبیا افزایش یافت است.

"مارگارت چان" مدیر کل سازمان بهداشت جهانی نیز تاکید کرد برای مقابله با ایدز کودکان و مادران، باید نیروی بیشتری به ‌کار گرفته شود.

افزایش شیرخواران مبتلا به ایدز

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: "تعداد شیرخواران و بچه‌ های یتیم ناشی از مرگ والدین مبتلا به ایدز افزایش یافته و نگهداری و حمایت از شیرخواران از برنامه ‌های مهم این سازمان است."

احمد اسفندیاری در همایش روز جهانی ایدز با بیان این که، گسترش فقر و بی کاری و خلأ معنویات باعث بروز مشکلات در زمینه ی بیماری ایدز شده است، افزود: "زنان خیابانی و کودکان کار در معرض خطر نگران‌ کننده ‌ای قرار دارند."

وی ادامه داد: "در حمایت از شیرخواران مبتلا به ایدز، سازمان بهزیستی همراه وزارت بهداشت، برنامه ویژه‌ ای را در نظر گرفته که یکی از آن ها سپردن این کودکان به خانواده‌ های جایگزین است."

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به اهمیت پیشگیری در زمینه ی ابتلا به ایدز خاطرنشان کرد: "پیشگیری از آسیب‌ ها، مهم‌ ترین رکن اهداف سازمان بهزیستی است که بر اساس آن آموزش مهارت ‌های زندگی، فرزند ‌پروری و آموزش خانواده‌ ها باید تقویت شود و گسترش یابد."

اسفندیاری در پایان با اشاره به برنامه‌ های سازمان بهزیستی یادآور شد: "توزیع میلیون‌ ها سرنگ و سوزن بین گروه‌ های پُرخطر، تاسیس 108 مرکز کاهش آسیب و تهیه کتب آموزشی جهت ارزیابی وضعیت گروه ‌های در معرض خطر از مهم ‌ترین برنامه‌ های سازمان بهزیستی محسوب می‌ شود."

نباید هیچ نوزاد مبتلا به ایدز در کشور به دنیا بیاید

باید کاری کنیم که انتقال ویروس ایدز از مادر به جنین به صفر برسد و هیچ نوزاد مبتلا به این بیماری در کشور به دنیا نیاید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این مطلب در همایش روز جهانی ایدز، گفت: میزان انتقال ویروس اچ.آی.وی از مادر به جنین هم‌ اکنون در کشور 8/0 درصد است که با اجرای صحیح برنامه سوم کشوری کنترل و مبارزه با ایدز این میزان باید به صفر برسد.

وی افزود: سومین برنامه ی جامع کنترل و پیشگیری از ایدز از امسال شروع شده که با کمک و همکاری بین ‌بخشی سازمان‌ های مختلف باید اجرای صحیح و کامل این برنامه را در رأس امور قرار دهیم.

وزیر بهداشت با اشاره به این که صدا و سیما، وزارتخانه ‌های آموزش و پرورش، علوم و کشور، سازمان بهزیستی و سازمان ‌زندان ‌ها مهم ‌ترین دستگاه‌ هایی هستند که می‌ توانند در برنامه ی سوم کشوری مبارزه با ایدز، وزارت بهداشت را یاری کنند، اظهار داشت: امیدواریم به زمانی برسیم که حتی یک مورد ایدز هم در کشور نداشته باشیم.

فرآوری:

مریم مرادیان نیری

– سایت زنونه مردونه

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

 

* مطالب مرتبط:

نجات نوزادان از ایدز

ایدز و تغذیه با شیر مادر

توصیه ای درباره نوزادان پسر

همه چیز در باره ایدز: علائم، مراحل؛ راه های پیشگیری و ...

ایدز و محرومیت از حقوق اجتماعی

راه های انتقال و تشخیص ایدز

ایدز و رفتارهای پرخطر

5 391

  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram

جستجو هوشمند


جهت جستجو ،نام بیماری و یا قسمتی از مشخصات بیماری را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی

آخرین مطالب سلامت



کلیه حقوق این سایت متعلق به داروخانه آنلاین | داروخانه دات نت | داروخانه اینترنتی میباشد.