×

موش‌ها چه بیماری‌هایی را منتقل می‌کنند؟

موش‌ها چه بیماری‌هایی را منتقل می‌کنند؟


حیواناتی که در فاضلاب ها زندگی می کنند، انواع آلودگی های میکروبی و قارچی را دارند که می توانند آنها را به انسان منتقل کنند؛ مثلا زرد زخم و به خصوص کچلی در کودکان از طریق موش ها قابل انتقال است.


موش‌ها چه بیماری‌هایی را منتقل می‌کنند؟

این روزها تعداد موش های غول پیکر که آدم گاهی آنها را با گربه اشتباه می گیرد، در تهران کم نیست. حتما یک بار هم که شده، با پرش های ناگهانی شان غافلگیر شده اید.

 

به نظر می رسد روش های به کار گرفته شده برای ریشه کن کردن آنها خیلی هم موثر نبوده و روز به روز چاق و چله تر می شوند.

 

موش ها را معمولا در جوی ها می توان دید، گاهی هم در پارک ها می دوند و کثیفی و بدبویی شان، قابل توصیف نیست.

 

چند روز پیش یکی از آنها را دیدم که روی نیمکت پارک پرید و چند دقیقه ای آنجا ماند. بعد با دیدن عابران فرار کرد.

 

با خود گفتم کوهی از بیماری ها و میکروب هایی که این موش با خود دارد آیا با تماس با نیمکت به ما منتقل نمی شود؟ آیا بچه هایی که در پارک بازی می کنند و مدام دستشان را به وسایل بازی و نیمکت ها می زنند، از این آلودگی ها در امان هستند؟

 

دکتر مسعود داوودی، متخصص پوست و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...به این پرسش ها پاسخ داده است.

 

آیا تردد موش ها در اماکن عمومی مانند نیمکت پارک یا سایر نیمکت هایی که در سطح شهر وجود دارد، می تواند برای افرادی که روی آن می نشینند مشکلات پوستی ایجاد کند؟

چون این موش ها درون فاضلاب و زباله ها رفت و آمد دارند، حیوانات کثیفی هستند و در هر مکانی تردد داشته باشند، آن را آلوده می کنند و می توانند باعث بروز حساسیت شوند.

طیفی از حساسیت ها و میکروب ها از طریق موش های آلوده منتقل می شود

البته مشکلات پوستی که ممکن است از این طریق به وجود بیاید، برای همه افراد یکسان نیست و افرادی که زمینه حساسیت دارند، بیشتر مستعد هستند، اما عفونت های ناشی از آلودگی موش ها، ممکن است به همه افراد منتقل شود؛ به خصوص کودکان و سالمندان.

 

گفته می شود نور آفتاب میکروب ها را از بین می برد. آلودگی ناشی از وجود موش ها هم از این طریق از بین می رود؟

اشعه ماورای بنفش نور آفتاب، میکروب ها و قارچ ها را از بین می برد و می تواند محیط را ضدعفونی کند، اما این خاصیت صددرصد نیست.

از طرفی ممکن است مدت زمان تابیدن آفتاب خیلی کوتاه باشد.

علاوه بر آن، اگر مثلا موی موش در محل باقی مانده باشد، آفتاب تاثیری در رفع آلودگی آن ندارد.

 

چه بیماری های پوستی ای از طریق موش ها قابل انتقال است؟

حیواناتی که در فاضلاب ها زندگی می کنند، انواع آلودگی های میکروبی و قارچی دارند که می توانند آنها را منتقل کنند؛ مثلا زرد زخم (تصویر کناری) و به خصوص کچلی در کودکان از طریق موش ها قابل انتقال است.

 

به طور کلی می توان گفت طیفی از حساسیت ها و میکروب ها از طریق موش های آلوده منتقل می شود.

 

علاوه بر این، باید توجه داشته باشیم بروز برخی حساسیت ها ربطی به آلودگی حیوان ندارد و برخی افراد در کل به همه حیوانات حساسیت دارند.

آنها حتی اگر سگ و گربه هم در منزل نگهداری کنند، به حساسیت پوستی یا چشمی دچار می شوند. برای این افراد، موش ها هم مشکل زا خواهند بود.

 

چه افرادی مستعد ابتلا به بیماری های پوستی ای هستند که از موش ها منتقل می شود؟

حساسیت در برخی افراد بیشتر بروز می کند؛ مثلا وقتی به مسافرت می رویم، ممکن است پشه همه اعضای خانواده را بگزد، ولی فقط یک نفر دچار خارش شود.

 

برخی مردم در این مواقع می گویند گوشتش شیرین بوده! در صورتی که این باور درست نیست؛ بدن برخی افراد حساس تر است و واکنش های آلرژیک در آنها بیشتر بروز می کند.

 

این افراد بیشتر در معرض حساسیت هایی هستند که از طریق تماس با حیوانات منتقل می شود. البته نمی توان پیش بینی کرد که چه کسی دچار این حساسیت است یا نیست. فقط زمانی که حساسیت بروز می کند، تازه این موضوع مشخص می شود.

اگر کودک هنگام بازی زمین خورد هم حتما لازم است دستش با آب و صابون شسته شود و نباید اجازه داد دستش را داخل دهانش ببرد

کودکان و سالمندان هم بیشتر مستعد بروز واکنش های آلرژیک هستند. کودکان به عفونت هایی هم که از موش ها منتقل می شود، حساس تر هستند.

 

موش ها بیشتر عفونت هایی را که باعث بروز مشکلات گوارشی می شوند، منتقل می کنند؛ مثلا اگر فردی مشغول خوردن تنقلات باشد و یک تکه از آن روی زمین یا نیمکتی بیفتد که موش آلوده در آنجا تردد داشته و مجددا آن را بردارد و بخورد، ممکن است دچار مشکلات گوارشی مانند حصبه یا سایر عفونت های دستگاه گوارش شود.

 

شانس انتقال این عفونت ها در فردی که دستش مرطوب است یا عرق کرده و به وسیله ای آلوده دست می زند، بیشتر است.

 

مطالبی که مطرح کردیم ممکن است در افراد نگرانی ایجاد کند که مبادا در محلی که می نشینند یا در پارکی که فرزندشان بازی می کند، در اثر تردد این موش ها آلودگی وجود داشته باشد. شما چه توصیه ای دارید؟

این نگرانی کاملا بجاست اما نمی توان به مردم گفت روی نیمکت پارک ننشینند، چون ممکن است آلوده باشد! فقط توصیه می شود وقتی به اماکن عمومی می روند یا فرزندشان روی نیمکت یا جدول می نشیند، حتما دستش را با آب و صابون بشویند یا از دستکش استفاده کنند و آن را بشویند.

 

باید به بچه ها یاد بدهیم اگر دستشان را به زمین یا نیمکت زدند، آن را به چشم یا دهان خود نزنند. بهتر است روی نیمکت یک پارچه یا کاغذ تمیز پهن کرد و بعد کودک را نشاند.

 

اگر کودک هنگام بازی زمین خورد هم حتما لازم است دستش با آب و صابون شسته شود و نباید اجازه داد دستش را داخل دهانش ببرد.

بخش سلامت زنونه مردونه

منبع: هفته نامه سلامت - مهدیه آقازمانی

 

مطالب مرتبط:

زباله های شهری، پناهگاهی برای موش ها

مهم ترین‌ بیماری‌های قابل‌ انتقال‌ از‌ حیوان‌ به انسان‌

بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در ایران

5 413

  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram

جستجو هوشمند


جهت جستجو ،نام بیماری و یا قسمتی از مشخصات بیماری را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی

آخرین مطالب سلامت



کلیه حقوق این سایت متعلق به داروخانه آنلاین | داروخانه دات نت | داروخانه اینترنتی میباشد.