×

وقتی مثانه بیش از حد فعال می‌شود

وقتی مثانه بیش از حد فعال می‌شود


اگر فردی بیش از حد طبیعی در شبانه روز مجبور شود برای دفع ادرار به دستشویی برود، می گویند دچار مثانه بیش فعال یا پرکاری مثانه شده است.


وقتی مثانه بیش از حد فعال می‌شود

تحقیقات نشان می دهد حدود نیمی از خانم ها در طول زندگی شان، حداقل برای یک بار هم که شده با مشکلات مثانه.مواجه می شوند. البته آقایان نیز از این مشکل در امان نیستند. از جمله شایع ترین این مشکلات، بی اختیاری ادرار است. اما چه زمانی این مساله مهم می باشد و نیاز به درمان جدی دارد؟

 

برای شناخت بهتر مثانه بیش فعال که یکی از شایع ترین بیماری های مثانه است، در ابتدا باید نکات سلامتی مثانه را بدانیم. برای مثال اینکه:  یک فرد سالم باید چند مرتبه دفع ادرار داشته باشد؟

 

بیشتر بالغین 4 تا 7 مرتبه در طول روز دفع ادرار دارند. اما برخی مشکلات فرد را مجبور می کند که روزانه 10 تا 20 بار و حتی گاهی 30 بار یا بیشتر به دستشویی برود. این مشکل در برخی افراد به قدری آزاردهنده است که باعث می شود تمام وقت به دستشویی پناه ببرد.

 

در این میان، دو بیماری شایع که منجر به دفع مکرر ادرار می شوند، شامل کیست های بینابینی و مثانه بیش فعال است. اما خوشبختانه هر دوی این شرایط قابل درمان هستند. در هر صورت چیزی که در مرحله اول اهمیت دارد، شناخت این بیماری ها است تا شما را به فکر راه درمان آنها بیندازد.

 

شما در صورتی دچار تکرر ادرار هستید که:

- هشت مرتبه یا بیشتر در 24 ساعت دفع ادرار داشته باشید.

- شب ها دو مرتبه یا بیشتر برای دفع ادرار از خواب بیدار شوید.

 

اما چه چیزی باعث این مشکل می شود؟

تکرر ادرار می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، مثل بزرگ شدن پروستات، دیابت، بارداری، عفونت های ادراری، استرس و اضطراب، و یا برخی داروها مثل دیورتیک ها. البته در برخی موارد هم این تکرر ادرار می تواند فقط یک عادت باشد.

 

برای تشخیص علت تکرر ادرار، لازم است بیمار آزمایشات خاصی را برای تشخیص و بررسی سایر بیماری ها که می توانند با تکرر ادرار ارتباطی داشته باشند، انجام دهد. برای مثال پزشک ممکن است تست ادرار، خون و یا سونوگرافی مثانه را لازم بداند.

درست است که مثانه بیش فعال بیشتر در افراد مسن شایع است، اما این مشکل را هرگز نمی توان فرایند طبیعی پیری در نظر گرفت و این یک باور شدیدا غلط است که می تواند باعث نادیده گرفتن بیماری شود

6 باور غلط درباره مثانه بیش فعال

در اینجا بد نیست برخی باورهای غلط افراد را درباره مثانه بیش فعال مرور کنیم و شما را با حقیقت آنها آشنا نماییم. بدون شک داشتن این اطلاعات، به تشخیص هر چه زودتر بیماری و در نتیجه شروع درمان سریع تر و در نتیجه موفقیت بیشتر در درمان کمک می کند.

 

1- مثانه بیش فعال باعث ترشح ادرار موقع خندیدن می شود.

حقیقت:

مثانه بیش فعال باعث ایجاد نیاز سریع، شدید و یکدفعه ای به دفع ادرار در فرد می شود که البته خیلی وقت ها هم دیده شده که باعث تصادف های رانندگی شود. همانطور که گفتیم افراد مبتلا به آن در طول روز، 8 مرتبه یا بیشتر و در طول شب دو مرتبه یا بیشتر احساس دفع ادرار دارند. اما مساله نشت ادرار در زمان خندیدن، سرفه کردن و یا ورزش شرایط دیگری است که بی اختیاری استرسی گفته می شود. اگرچه ممکن است فردی به طور همزمان به بی اختیاری ادرار استرسی و مثانه بیش فعال مبتلا باشد.

 

2- احساس نیاز بیشتر به دفع ادرار، پدیده ای کاملا طبیعی و مربوط به افزایش سن است.

حقیقت:

درست است که مثانه بیش فعال بیشتر در افراد مسن شایع است و خطر آن با افزایش سن، زیاد می شود، اما این مشکل را هرگز نمی توان فرایند طبیعی پیری در نظر گرفت و این یک باور شدیدا غلط است که می تواند باعث نادیده گرفتن بیماری شود. این را هم بدانیم که مثانه بیش فعال تنها مختص سالمندان نیست. افراد میانسال، جوان ها و حتی نوجوان ها و کودکان هم می توانند به این بیماری مبتلا شوند.

 

3- مثانه بیش فعال فقط در خانم ها وجود دارد. مردها که دچار مثانه بیش فعال نمی شوند!

حقیقت:

زن ها به احتمال بیشتری به این بیماری مبتلا می شوند. اما بیماری مثانه بیش فعال ربطی به جنسیت ندارد. درست است که شیوع این بیماری در زنان بیشتر از مردان است، اما از سن 60 سالگی به بعد این وضعیت برعکس می شود، یعنی شیوع مثانه بیش فعال در مردان 60 سال به بالا، بیشتر از زنان 60 سال به بالا است.

 

4- مثانه بیش فعال به دلیل کوچکی مثانه ایجاد می شود.

حقیقت:

احساس یکدفعه ای و شدید برای دفع ادرار معمولا به دلیل انقباضات خودبخودی و غیراختیاری مثانه ایجاد می شود، مثلا در مردها بزرگ شدن پروستات می تواند علت این بیماری باشد و یا در افراد مبتلا به اختلالات سیستم عصبی مثل بیماری ام اس و یا سکته مغزی، انتقال پیام های عصبی غلط بین مغز و مثانه می تواند علت اصلی باشد.

 

5- برای کنترل مثانه بیش فعال باید فقط چهار لیوان آب در روز بخورید.

حقیقت:

کلا هر مطلبی را که درباره کم مصرف کردن آب است، فراموش کنید. درست است که با کمتر نوشیدن آب، کمتر ادرار می کنید، اما این خود می تواند مشکل بزرگ تری ایجاد کند، مثل عفونت ادراری. از طرفی تغییر رنگ ادرار به رنگ زرد تیره و نیز غلظت ادرار نتیجه ی کم مصرف کردن آب است. حتی خیلی وقت ها تغییرات غلظت و ترکیبات ادرار در مثانه باعث می شود شما نیاز بیشتری به دفع ادرار پیدا کنید. پس همواره شش تا هشت لیوان آب در روز بنوشید.

 

6-  برای رهایی از مثانه بیش فعال هیچ راهی وجود ندارد.

حقیقت:

مثانه بیش فعال یک بیماری است، لذا درمان های موثری هم برای آن وجود دارند. پس بدون نگرانی، علائم این بیماری را به پزشک بگویید. البته تغییر رفتار و سبک زندگی هم برای درمان این مشکل بدون فایده نیست، مثلا تغییر برنامه غذایی، ورزش های لگن و تقویت آنها و تلاش برای کنترل بیشتر مثانه.

داروها هم نقش مهمی در درمان این بیماری دارند. اگر مصرف یکی از آنها عوارضی مثل یبوست، خشکی دهان، تاری دید و ... برای شما ایجاد کند، پزشک داروی دیگری به شما خواهد داد. پس نگران نباشید  و هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

الهه گودرزی

بخش سلامت زنونه مردونه

مطالب مرتبط:

پر کاری مثانه چه عوارضی دارد؟

بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری؛ زنگ خطر بیماری ‌ها

افتادگی مثانه یعنی چه؟

 

5 350

  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram

جستجو هوشمند


جهت جستجو ،نام بیماری و یا قسمتی از مشخصات بیماری را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی

آخرین مطالب سلامت



کلیه حقوق این سایت متعلق به داروخانه آنلاین | داروخانه دات نت | داروخانه اینترنتی میباشد.