×

سندرم گوشی هوشمند چیست؟

سندرم گوشی هوشمند چیست؟


ظهور فناوری های مدرن تاثیر زیادی بر زندگی مردم در سرتاسر جهان گذاشته است. امروزه گوشی های هوشمند یا اسمارت فون ها بیش از پیش در زندگی روزمره ما حضور دارند و به وسیله ای غیرقابل چشم پوشی در ارتباطات، کار و دیگر جنبه های زندگی تبدیل شده اند. اما این وسیله با تمام خوبی هایش، مضراتی نیز برای سلامتی دارد. اگر نمی دانید سندرم اسمارت فون و مشکلات ناشی از آن چیست، حتما این مطلب را مطالعه کنید.


سندرم گوشی هوشمند چیست؟

فاطمه حلوایی - بخش سلامت زنونه مردونه

گوشی هوشمند یکی از پرکاربردترین وسایل الکترونیکی در دنیاست و میلیون ها نفر حداقل یک دستگاه گوشی هوشمند دارند. اگر چه گوشی های هوشمند امکان دسترسی به هزاران برنامه کاربردی را برای ما فراهم کرده اند، اما با این حال نشان داده شده است که این نوع گوشی ها بر سلامتی ما و بویژه کسانی که به آن وابستگی شدید دارند، تاثیراتی منفی می گذارند. 

عوارض ناشی از استفاده بیش از حد از تلفن همراه تحت عنوان سندروم اسمارت فون شناخته می شود و مجموعه ای از اختلالات جسمی و روانی را شامل می گردد که کیفیت زندگی ما را دچار مشکل می کنند. بسیاری از افراد از ابتلای خود به این اختلال آگاه نیستند و نمی دانند که مشکلات سلامتی آنها از این موضوع ناشی می شود. در ادامه به مشکلاتی که سندرم گوشی هوشمند ایجاد می کند بیشتر اشاره می کنیم.

اختلالات بینایی

یکی از اولین اعضای بدن که تحت تاثیر استفاده افراطی از گوشی های هوشمند قرار می گیرد، چشم ها هستند، زیرا نور ساطع شده از این وسایل، بینایی را دچار اختلال می کند. موضوعی که تاثیر منفی گوشی های هوشمند را در مقایسه با سایر ابزارهای الکترونیک افزایش می دهد، نزدیک بودن آنها به چشم هاست و این باعث می شود تا تاثیر روشنایی آنها بیشتر شود. 

هنگامی که فرد احساس می کند قادر نیست چند ساعت بدون نگاه کردن به تلفن هوشمند خود طاقت بیاورد، به احتمال زیاد این فرد از اختلال روانی رنج می برد

اگر شخصی به مدت 72 ساعت بی وقفه در مقابل صفحه نمایشگر این تلفن ها قرار بگیرد، این کار می تواند باعث از بین رفتن حدود 93 درصد سلول های گیرنده نور در شبکیه چشم آن فرد شود.

متخصصان معتقدند که این آسیب ها اغلب بازگشت پذیر نیستند و مشکلات بسیار شدیدی برای افراد در حال رشد ایجاد می کنند. امروزه فیلترهای متنوعی برای نور نمایشگر تلفن های هوشمند در بازار یافت می شود که اشعه های مضر را بلوکه می کنند.

دردهای عضلانی

استفاده طولانی مدت و پیوسته از گوشی های هوشمند می تواند باعث بروز دردهای شدید عضلانی در نواحی کمر و گردن شود. عدم استفاده درست از این تلفن ها و در دست نگه داشتن دائمی آنها، راه را برای کشیدگی عضله و بروز درد در این نواحی از بدن هموار می کند. 

به عقیده فیزیوتراپیست هایی که به مطالعه این رفتارها پرداخته اند، اغلب افراد هنگام استفاده از این گوشی ها حالت بدنی نادرستی به خود می گیرند. آنها توصیه می کنند که هنگام استفاده از تلفن های هوشمند، روی یک صندلی بنشینید و از هر دو دست استفاده کنید و دستگاه خود را روی میز قرار دهید. استفاده از انگشت شست یا تنها یک انگشت برای کار کردن با تلفن، احتمال ابتلا به التهاب تاندون های انگشت را افزایش می دهد.

اختلالات روانی

هنگامی که فرد احساس می کند قادر نیست چند ساعت بدون نگاه کردن به تلفن هوشمند خود طاقت بیاورد، به احتمال زیاد این فرد از اختلال روانی رنج می برد. حس وابستگی که این تلفن ها ایجاد می کنند، موجب افزایش احتمال ابتلا به افسردگی، اضطراب، استرس و دیگر حالات روحی که زندگی فردی، اجتماعی و حرفه ای شخص را تحت تاثیر قرار می دهند، می شود. 

در برخی کشورها، مراکز بازپروری برای ارائه درمان های ترک اعتیاد به افرادی وجود دارد که قادر نیستند بدون گوشی خود زندگی کنند

یکی از رایج ترین دلایل برای خرید گوشی های هوشمند، امکان آگاه شدن از کارهایی است که سایر افراد - دوستان یا همسر فرد - در یک زمان انجام می دهند، اما این کار باعث افزایش نگرانی، اضطراب و حسادت در افراد می شود.

از سوی دیگر باید دانست که این وسایل باعث انزوای اجتماعی فرد می شوند و روابط را به روابط مجازی تبدیل می کنند.

اعتیاد و وابستگی

گوشی های هوشمند نیز مانند مواد مخدر می توانند باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد شوند. در بعضی کشورها برای افرادی که نمی توانند بدون تلفن همراه خود زندگی کنند، مراکز بازپروری تاسیس کرده اند. اعتیاد به این وسایل بسیار شدید است و اغلب مستلزم انجام دوره های روان درمانی برای فائق آمدن بر مشکلات ناشی از وابستگی و اعتیاد است. 

اضطراب ناشی از این نوع وابستگی همانند اضطراب افراد معتاد به مواد مخدر است و برخی افراد هنگامی که گوشی خود را در دست ندارند، خلا عاطفی شدیدی را احساس می کنند. در این موارد اتصال به اینترنت و نرم افزارهای پیام رسان و شبکه های اجتماعی اولین چیزهایی هستند که این افراد به آن نیاز دارند. 

شدت این وضعیت به حدی بحرانی است که در برخی کشورها، مراکز بازپروری برای ارائه درمان های ترک اعتیاد به افرادی وجود دارد که قادر نیستند بدون گوشی خود زندگی کنند.

حرف آخرکمی به رفتارهای خود دقت کنید. آیا شما در استفاده از گوشی هوشمند خود افراطی عمل می کنید؟ اگر این علائم را در خود می بینید کمی هوشیار باشید. اکنون که با مضرات این وسیله آشنا شدید، تلاش کنید تا از استفاده بیش از اندازه آنها خودداری کنید.  

 

5 379

  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram

جستجو هوشمند


جهت جستجو ،نام بیماری و یا قسمتی از مشخصات بیماری را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی

آخرین مطالب سلامت



کلیه حقوق این سایت متعلق به داروخانه آنلاین | داروخانه دات نت | داروخانه اینترنتی میباشد.