×

انجام کارهای خانه عمر را طولانی می‌کند

انجام کارهای خانه عمر را طولانی می‌کند


گردگیری، شستن ظروف، جارو کشیدن خانه؛ چه احساسی با شنیدن این کلمات پیدا می کنید؟ آیا این کارها به نظر شما خسته کننده و بی فایده است؟ آیا گمان می کنید انجام کارهای روزمره و معمولی خانه تنها یک نوع وقت تلف کردن است؟ ولی باید بدانید همین کارهای ساده و معمولی می تواند طول عمر انسان را افزایش دهد.


انجام کارهای خانه عمر را طولانی می‌کند

 

برای بسیاری از زنان خانه دار یا افرادی که به هر دلیلی مجبور به انجام کارهای خانه هستند، اموری که مورد اشاره قرار گرفتند کسل کننده باشند؛ ولی آخرین تحقیقات انجام شده خلاف این مسئله را ثابت می کنند. احتمالاً متعجب خواهید شد، اگر بدانید همین کارهای ساده و معمولی می تواند طول عمر انسان را افزایش دهد.

بر اساس نتایج به دست آمده از آخرین تحقیقات انجام شده، افرادی که در طول هفته حداقل 5 بار به انجام کارهای خانه مشغول هستند 28 درصد احتمال مرگ ناگهانی و زودرس را از خودشان دور کرده اند. علاوه بر این، چنین گروهی 20 درصد کمتر از دیگران به بیماری های قلبی دچار می شوند.

این تأثیر از آنجا ناشی می شود که انجام کارهای خانه، حکم نوعی ورزش دارد؛ چراکه فرد وادار به تحرک بدنی می شود. در واقع، ساده ترین کارهایی که به نظر ما چندان هم مفید هم نیستند می توانند نقش بسزایی در افزایش طول عمر ما ایفا کنند.

یافته های اینچنینی ثابت می کند که نوع فعالیت بدنی اهمیت چندانی ندارد و نباید رفتن به باشگاه ورزشی را تنها شرط افزایش تحرک بدنی پنداشت. کافی است در طول هفته 150 دقیقه را صرف انجام کارهای خانه کنید تا خطر مرگ زودرس دیگر شما را تهدید نکند.

انجام کارهای خانه ، دوست سلامتی



بر اساس یافته های پژوهش ها، انجام کارهای خانه می تواند سبب حفظ سلامت بدن شود.

گفتنی است، کارشناسان با تحقیق بر روی 337 فرد بزرگسال با رده سنی 64 الی 94 سال دریافته اند، انجام کارهای خانه مانند شستشوی ظروف و نیز گردگیری و نظافت می تواند سبب جلوگیری از بروز انواع بیماری ها در افراد شود.

بررسی ها نشان می دهند، بر اساس تحقیقات پژوهشگران دانشگاه کیس وسترن انجام کارهای خانه مانند نوعی ورزش کردن باعث حفظ سلامت روحی و جسمی افراد می شود و به طور کلی زندگی در یک محیط تمیز خاصیت درمانی دارد.

بر اساس این پژوهش ها، افرادی که در دوران سالمندی نیز به تمیز کردن خانه می پردازند، کمتر دچار مشکلاتی مانند یبوست، سرگیجه و از دست دادن تعادل و حتی بروز انواع زخم ها می شوند.

کارشناسان در همین راستا به افراد سالمند ناتوان و یا معلول توصیه می کنند تا حد امکان به صورت نشسته به انجام فعالیت های بدنی و ورزشی بپردازد.

کارشناسان اعتقاد دارند انجام کارهای خانه و نظافت در مردان بویژه بیشتر از زنان در دوران سالمندی می تواند سبب حفظ سلامت آن ها شود.


مشارکت مردان در کارهای خانه بی فایده نیست



مشارکت در کارهای خانه یکی از عواملی است که موجب صمیمیت میان زن و مرد می شود و در نتیجه آن زوج ها احساس بهتری نسبت به خود و طرف مقابلشان خواهند داشت. همه زوج های جوان می توانند برای ایجاد حس مشارکت در خانه تلاش کنند. تقسیم کار خانه از عوامل مهم در اداره منزل است، آشپزی، نظافت، شست وشوی لباس ها، شستن ظرف ها از جمله کارهایی است که چه زن و چه مرد، آن را خسته کننده می دانند.

اما در برخی خانواده ها، زن و مرد با مشارکت یکدیگر این وظایف را انجام می دهند و در برخی خانواده ها این زنان هستند که با وجود اشتغال در بیرون، وظایف خانه را هم به خوبی انجام می دهند. با این همه کارشناسان می گویند پیش کشیدن تقسیم کار در خانه بر عهده خانم ها است، چرا که مردان علاقه کمتری به کار در منزل دارند.

خانم ها باید درباره چگونگی تقسیم کارهای خانه با همسرشان صحبت کنند و برای تقسیم کار در خانه زمان بگذارند و اطمینان حاصل کنند که همه اعضای خانواده از این تقسیم راضی هستند. زنان باید قدردان زحمات همسر در منزل باشند، چرا که این اقدام موجب استحکام زندگی خانوادگی می شود و مرد را تشویق می کند که همکاری بیشتری کند.

بهتر است بدانید انجام کارهای منزل فقط منحصر به خانم ها نیست و آقایان نیز باید در انجام دادن آن ها به همسرانشان کمک کنند، چون هم موجب تحکیم روابط میان زوجین و هم باعث سالم ماندن بیشتر آقایان می شود.

کارهای خانه چقدر کالری می سوزانند؟



در ذیل میزان کالری استفاده شده در هر ساعت کار منزل بر اساس وزن ۶۸ کیلوگرم بیان می‌شود.

شما با تمیزکاری و آویزان کردن لباس‌ها در هر ساعت ۱۷۱ کالری می‌سوزانید.

در جاروکشی و گردگیری آشپزخانه، منزل و حیاط نیز در یک ساعت ۲۶۹ کالری سوزانده می‌شود.

جاروکشی به مدت ۳۰ دقیقه برابر با سوزاندن ۱۳۵ کالری است.

همچنین در تغییر دکور و اثاثیه منزل حدود ۴۰۸ کالری در مدت یک ساعت سوخته می‌شود که این میزان برابر با ۵۰ دقیقه بازی تنیس است.

شما با باغبانی در یک ساعت نیز ۳۳۹ کالری می‌سوزانید. چمن‌زنی به مدت یک ساعت موجب سوختن ۳۷۶ کالری می‌شود.

رنگ‌آمیزی اتاق هم موجب سوزاندن ۳۰۶ کالری می‌شود. البته اگر شما نقاش هستید با چهار ساعت کار نقاشی اتاق ۱۲۰۰ کالری می‌سوزانید.

فراوری: نیره ولدخانی - بخش سلامت زنونه مردونه
منابع:

شفقنا زندگی

نمناک

ایسنا

5 460

  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram

جستجو هوشمند


جهت جستجو ،نام بیماری و یا قسمتی از مشخصات بیماری را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی

آخرین مطالب سلامت



کلیه حقوق این سایت متعلق به داروخانه آنلاین | داروخانه دات نت | داروخانه اینترنتی میباشد.