×

چگونه در تعطیلات ورزش کنیم؟

چگونه در تعطیلات ورزش کنیم؟


با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و مشغولیت های مربوط به تدارکات نوروز و سال نو، بسیاری از ما به ورزش کردن اولویت نمی دهیم و تقریبا آن را پشت گوش می اندازیم. اما باید بدانیم که همزمان با مشغله های خاص روزهای آخر سال، فعال و پرتحرک ماندن، به ما انرژی داده و از تنش و استرس مان می کاهد و البته ما را از شر کالری های اضافی هم خلاص می کند. بنابراین، چطور باید به این تعادل برسیم؟


چگونه در تعطیلات ورزش کنیم؟

هدی بانکی - بخش سلامت زنونه مردونه

نکات زیر به شما کمک می کند تا برنامه ریزی درستی داشته باشید و خودتان را برای هر تصمیمی که دارید آماده کرده و با انجام تمرینات ورزشی در طول تعطیلات نیز فعال بمانید.

از پیش برنامه ریزی کنید

- اگر قصد سفر دارید، از جلوتر برنامه ریزی داشته باشید. برای تعیین انتخاب هایی که دارید، زمان صرف کنید تا برای هر چیزی آماده باشید.

- در نزدیکی محل اقامت تان، پارک یا فضای مناسبی برای دویدن و یا پیاده روی پیدا کنید.

- ممکن است هتل محل اقامت شما فضایی اختصاصی برای ورزش داشته باشد. از پیش این اطلاعات را کسب کنید.

- اگر در خانه اقوام یا آشنایان اقامت می کنید، از آنها پرس و جو کنید که آیا تجهیزات ورزشی دارند یا نه.

- شاید بتوانید باشگاهی پیدا کنید که به شما اجازه دهند به عنوان مهمان از امکانات آنجا بهره مند شوید.

- به همسفرها یا اطرافیان تان پیشنهاد پیاده روی و یا یک فعالیت ورزشی و تفریحی را بدهید.

هر زمان که می توانید کفش های ورزشی تان را بپوشید. ممکن است وقتی بقیه در حال چرت زدن هستند یا پیش از شام مجالی پیدا کنید تا چند دقیقه ای بدوید یا پیاده روی کنید

- یک برنامه ورزشی بریزید که به فضا یا تجهیزات خاصی نیاز نداشته باشد. اگر مهمان یا میزبان هستید، احتمالا می توانید فضای مناسبی برای انجام تمرین تان پیدا کنید که مزاحمتی برای دیگران نداشته باشد.

- برنامه تمرینی تان را از پیش مشخص کنید. مهم نیست اگر مجبور به تغییر آن شدید، چون احتمالش در سفر زیاد است، اما از همین حالا با خودتان عهد کنید که حتما ورزش کنید. اگر برنامه  را از قبل تعیین کرده باشید، انجامش هم راحت تر خواهد بود.

آماده باشید

- اگر در مورد برنامه تان و یا این که اصلا وقتی برای ورزش پیدا خواهید کرد یا نه، مطمئن نیستید، برای بدترین حالت و شرایط آماده باشید و برنامه بچینید، مثلا ورزش کردن در زیرزمین خانه مادربزرگ بدون هیچ امکانات و فقط ده تا پانزده دقیقه.

- برنامه تان جوری باشد که بتوانید انجامش دهید. یک برنامه ده دقیقه ای بریزید که بتوانید در اتاق انجامش دهید، مثلا می توانید ده دقیقه نرمش کنید و برای هر حرکت یک دقیقه وقت بگذارید (اسکوات، دراز و نشست، پرش).

- باندهای کشی تان را همراه داشته باشید. این باندها جاگیر نیستند و می توانید هر زمان که فرصت کوتاهی پیدا کردید، برای انجام فوری تمرینات استقامتی از آنها استفاده کنید.

- اگر در خانه مهمان دارید، تجهیزات ورزشی را به اتاق تان منتقل کنید ( وزنه ها و باندهای کشی) تا بتوانید شب یا صبح یواشکی هم ورزش کنید.

- هر زمان که می توانید کفش های ورزشی تان را بپوشید. ممکن است وقتی بقیه در حال چرت زدن هستند یا پیش از شام مجالی پیدا کنید تا چند دقیقه ای بدوید یا پیاده روی کنید.

- حتی ممکن است از دیگران هم دعوت کنید تا با شما به پیاده روی بیایند. گاهی کسانی پیدا می شوند که ورزش کردن را دوست دارند، اما منتظرند یک نفر دیگر پیشقدم شود.

از هر فرصتی استفاده کنید

برنامه ریزی و آماده بودن خیلی خوب و ایده آل است، اما حتی بهترین برنامه ها نیز گاهی بهم می ریزند، مخصوصا در تعطیلات. اگر دیدید هیچ راهی برای ورزش کردن وجود ندارد، ابتکار به خرج دهید و شیوه هایی برای حرکت دادن بدن پیدا کنید، هر راهی که ممکن است. مثلا:

- تا جایی که می توانید راه بروید، برای خرید بیشتر وقت صرف کنید و قدم بزنید، از پله ها استفاده کنید، برای انجام کارهایی که نیاز به تحرک دارد داوطلب شوید، اگر با بچه ها بیرون می روید با آنها فوتبال یا قایم باشک بازی کنید.

- در انجام کارهای خانه کمک کنید، برف پارو کنید، جارو بزنید، برگ های حیاط را جمع کنید و ... .

- اگر همه نشسته اند و فوتبال تماشا می کنند، شما روی زمین دراز و نشست تمرین کنید یا شنا بروید، اگر نمی شود، تمرینات ایزومتریک انجام دهید، شکم و عضلات سرینی تان را منقبض کنید و نگه دارید و یا حتی می توانید دست های تان را بهم فشار دهید تا جایی که به قفسه سینه تان هم فشار وارد شود.

- اگر هیچ گونه تجهیزات ورزشی ندارید، چند بطری پر از آب بردارید و جلو بازو دمبل یا پشت بازو دمبل بزنید. به هر حال حرکتی بکنید، همیشه کاچی بهتر از هیچی.

تمریناتی مناسب برای تعطیلات

اگر برای تمرین ورزشی به ایده هایی نیاز دارید، برنامه ای که در قسمت زیر ارائه می شود یک برنامه کامل است که همه چیز را دربر می گیرد؛ از تمرین هوازی (مثل پیاده روی) گرفته تا تمرین دایره ای و تمرین استقامتی بدون هیچ امکانات و تجهیزاتی. این برنامه را همراه تان داشته باشید، یا از آن برای ایجاد برنامه ای مخصوص خودتان ایده بگیرید.

- ده دقیقه تمرین دایره ای وزن بدن
- تمرینی که مناسب سفر است و به تجهیزات نیازی ندارد
- ده دقیقه تمرین هوازی
- تمرین هوازی با شدت کم
- ده دقیقه تمرین استقامتی
- تمرین دایره ای چربی سوزی
- تمرین دایره ای قدرتی ٓ استقامتی که مناسب سفر باشد
- تمرین استقامتی با باند کشی
- سایر تمرینات

مهم ترین نکته این است که واقع گرا باشید و به خودتان سخت نگیرید. سعی کنید در حد توان تان بهترین کاری را که ممکن است انجام دهید. به خودتان یادآوری کنید که بعد از تعطیلات می توانید به برنامه عادی و همیشگی تان برگردید.

5 429

  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram

جستجو هوشمند


جهت جستجو ،نام بیماری و یا قسمتی از مشخصات بیماری را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی

آخرین مطالب سلامت



کلیه حقوق این سایت متعلق به داروخانه آنلاین | داروخانه دات نت | داروخانه اینترنتی میباشد.