×

فواید گشتن در طبیعت برای سلامتی (2)

فواید گشتن در طبیعت برای سلامتی (2)


گذراندن دقایقی در خارج از منزل و در محیط طبیعی، خصوصا اگر همراه با ورزش و تحرک بدنی باشد می تواند سبب کاهش مشکلات روحی و روانی نظیر اضطراب، افسردگی و غیره شود.


فواید گشتن در طبیعت برای سلامتی (2)

صادق مظفری - بخش سلامت زنونه مردونه

در قسمت اول این مطلب 5 تا از فایده های گشت و گذار در طبیعت را برایتان گفتیم. حال تعداد دیگری از این فواید را شرح می دهیم.

بهبود تمرکز

همه ما می دانیم که طبیعت تاثیر مفیدی بر سلامتی انسان دارد و پیاده روی در دل طبیعت می تواند سبب بازیابی انرژی و نشاط شود. در یک تحقیق، توانایی تمرکز افراد شرکت کننده به هم ریخته شد. سپس از عده ای خواسته شد که به پیاده روی در طبیعت بپردازند، از عده ی دیگر هم تقاضا شد تا در محیط شهری پیاده روی کنند و از دسته ی سوم نیز خواسته شد فقط استراحت کنند. پس از بازگشت، ملاحظه شد که گروه طبیعت گرد در یک آزمون کتبی که نیاز به تمرکز داشت، بهترین نتیجه را به دست آوردند.

تحقیقات مشابه نیز همین نتایج را نشان می دهند و حتی دیدن مناظر طبیعی از پنجره ی اتاق نیز می تواند بسیار مفید باشد. اثر طبیعت بر تمرکز آنچنان قوی است که محققان اعتقاد دارند کودکان مبتلا به   عارضهADHD  (بیش فعالی و کم توجهی) تنها با 20 دقیقه حضور در پارک می توانند وضعیت بهتری پیدا کنند. آنها معتقدند که طبیعت می تواند یک عامل امن، ارزان و در دسترس برای کنترل علائم ADHD باشد.

تفکر واضح تر و خلاقانه تر

طبیعت درمانی از هیچ گونه عوارض جانبی برخوردار نیست و به راحتی در دسترس شما قرار دارد. همچنین بدون پرداختن هیچ هزینه ای سبب بهبود عملکرد شناختی (ادراکی) شما می شود. 

هنگامی که از دانشجویان یک دانشگاه خواسته شد تا توالی هایی از اعداد را تکرار کنند، ملاحظه شد که عملکرد آنها پس از یک پیاده روی در طبیعت بسیار بهتر و راحت تر شد. این یافته و مطالعات پیش از آن نشان داد که چگونه طبیعت می تواند سبب بهبود و افزایش قدرت تمرکز و حافظه ی انسان شود.

تحقیق دیگری نشان داد، افرادی که چهار روز خود را در طبیعت سپری کرده بودند و به پیاده روی در زمان های مختلف پرداخته بودند، تا 50 درصد در آزمون حل مسئله موفق تر عمل نمودند.

با اینکه نتایج تحقیقات حاکی از وجود یک رابطه ی مثبت بین تفکر خلاقانه تر و گشتن در طبیعت است، اما هنوز برای تعیین اینکه این اثر بیشتر مربوط به کدام عامل است (افزایش قرار گرفتن در معرض طبیعت ، کاهش وابستگی و مواجهه با فناوری و یا عوامل دیگر )، ابهامات فراوانی وجود دارد.

اثرات احتمالی ضد سرطان

منابع این تحقیق هنوز در مراحل اولیه ی خود قرار دارند، اما مطالعات اولیه نشان می دهد که بودن در طبیعت (بویژه در جنگل) می تواند سبب افزایش تولید پروتئین های ضد سرطان در بدن شود. این افزایش پروتئین می تواند تا 7 روز پس از گشت و گذار نیز در بدن باقی بماند.

تحقیقات نشان داده است که پیاده روی در طبیعت (جنگل) می تواند سبب کاهش سطح اضطراب و بهبود خلق و خو گردد

مطالعات دیگری نیز نشان داده است که در مناطق با پوشش جنگلی مناسب، میزان مرگ و میر ناشی از انواع سرطان از میزان کمتری برخوردار است. حتی پس از کنترل مصرف دخانیات و وضعیت اقتصادی - اجتماعی، همین نتایج در این مناطق بدست آمد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

افزایش فعالیت پروتئین های ضدسرطانی که در بالا به آن اشاره شد، می تواند یکی از دلایلی باشد که در آن بدن با افزایش قدرت دفاعی خود در برابر انواع بیماری ها مقابله کرده و همانطور که تحقیقات نشان می دهد، این افزایش توان سیستم ایمنی بدن در طبیعت و مناطق جنگلی بیشتر است. 

در بررسی های انجام گرفته در سال 2010 به این نکته اشاره شده است که طبیعت جنگلی اثر بسیار خوبی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد، البته تحقیقات بیشتری در این رابطه مورد نیاز است.

بهبود سلامت روان

گذراندن دقایقی در خارج از منزل و طبیعت، خصوصا اگر همراه با ورزش و تحرک بدنی باشد می تواند سبب کاهش مشکلات روحی و روانی نظیر اضطراب، افسردگی و غیره شود. البته این قابل پیش بینی است که ورزش و بودن در طبیعت تا حدی بتوانند سبب کاهش استرس شوند. 

تحقیقات نشان داده است که پیاده روی در طبیعت (جنگل) می تواند سبب کاهش سطح اضطراب و بهبود خلق و خو گردد. همچنین پیاده روی در فضای باز می تواند به عنوان یک درمان مکمل مفید برای افراد مبتلا به اختلالات افسردگی به حساب آید. 

نتایج تحقیقات نشان می دهد که هر محیط طبیعی و سرسبزی می تواند سبب بهبود خلق و خو و افزایش اعتماد به نفس در افراد گردد. «ورزش سبز» می تواند به عنوان یکی از مهم ترین دلایل بهبود عزت نفس در افراد به شمار آید. وجود آب در محیط طبیعی نیز می تواند سبب افزایش قابل توجه اثرات مثبت طبیعت بر سلامت انسان گردد.

کاهش خطر مرگ زودرس

تحقیقات نشان می دهد که میزان فضای سبز موجود در محیط زندگی افراد، ارتباط موثری با سلامت آنها دارد. این فضای سبز در دسترس، به خصوص در مناطق شهری از اهمیت فراوانی برخوردار است. تفاوت های سطح سلامتی در بین افراد جوامع شهری و روستایی نشان دهنده ی اثرات مفید وجود فضای سبز در محیط زندگی انسان است. 

مطالعات دیگری نشان می دهد که میزان مرگ و میر در میان افرادی که در محیط های نزدیک به فضاهای سبز (طبیعت) زندگی می کنند، بسیار کمتر از سایر مناطق است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که خطر مرگ ناشی از سرطان، بیماری های ریه و یا بیماری های کلیوی تا 12 درصد کاهش می یابد.

اما به راستی دلایل این ارتباط چیست؟ دانشمندان بر این باورند که عواملی از قبیل رهایی از استرس و خستگی فکری، ترغیب به فعالیت بدنی، تسهیل برقراری روابط اجتماعی و البته کیفیت بهتر هوا، همچنین اثرات مثبت طبیعت بر سلامت روان، همگی می توانند از دلایلی باشند که سبب سلامت کلی افراد و افزایش طول عمر گردند.

 

5 523

  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram

جستجو هوشمند


جهت جستجو ،نام بیماری و یا قسمتی از مشخصات بیماری را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی

آخرین مطالب سلامت



کلیه حقوق این سایت متعلق به داروخانه آنلاین | داروخانه دات نت | داروخانه اینترنتی میباشد.