×

جاهای مرطوب خانه، قارچ بیماری زا دارند

جاهای مرطوب خانه، قارچ بیماری زا دارند


کپک نوعی قارچ میکروسکوپی است که در مکان های مرطوب رشد می کند. به طور معمول کپک در بیشتر خانه ها دیده می شود. اگر چه از بین بردن آنها بسیار سخت است، اما برای سلامتی خود و خانواده این کار باید انجام شود. برخی از انواع کپک ها می توانند سمی و تهدیدی برای سلامتی باشند.


جاهای مرطوب خانه، قارچ بیماری زا دارند

فرآوری: نیره ولدخانی - بخش سلامت زنونه مردونه

کپک ها یا قارچ ها در مکان های مرطوب خانه مانند زیر زمین و حمام رشد می کنند. این کپک ها، هاگ های کوچکی آزاد می کنند که باعث ایجاد علائم آلرژی می شوند.

اگر چه انتظار یافتن کپک در زیر یخچال، فر و ماشین لباسشویی را ندارید، اما جای تعجبی ندارد که آن را در این مکان ها هم ببینید، زیرا کپک در هر جایی که رطوبت بالاست و تهویه ندارد، رشد می کند.

خوشبختانه کپک های داخل خانه به راحتی از بین می روند. این کار را می توان با استفاده از محلول حاوی 5 درصد سفید کننده و مقدار کمی ماده شوینده انجام داد.

چرا قارچ، سلامتی را تهدید می کند؟

همه کپک ها به ویژه کپک های سیاه، سلامت فرد را به خطر می اندازند. حساسیت به کپک ممکن است به ژن های فرد بستگی داشته باشد. اگرچه آمار بیماری های مربوط به کپک بالا نیست، اما اغلب اشتباه تشخیص داده می شوند.

همه اتاق ها بویژه زیر زمین، حمام و آشپزخانه به تهویه هوای مناسب و نظافت دائمی برای جلوگیری از رشد کپک و قارچ نیاز دارند

نتایج بررسی ها نشان می دهد که در برخی موارد، یکی از علت های سینوزیت، عفونت های قارچی است. در واقع پس از درمان طولانی سینوزیت، اگر بیمار بهبود پیدا نکند، متخصص گوش و حلق و بینی به عفونت قارچی مشکوک می شود.

تشخیص بیماری در مرحله اولیه ضروری است تا درمان لازم شروع شود و از خطرناک شدن بیماری پیشگیری شود.

علایم بیماری های مربوط به قارچ های خانه

- خستگی
- تنفس سخت
- اختلالات گوارشی مانند اسهال و استفراغ
- کم شدن وزن
- سردرد
- برونشیت مزمن
- ریزش مو
- جوش های پوستی
- سرفه های مزمن و سرفه های خونی
- مشکلات بینایی
- علایم مشابه سرماخوردگی مانند خارش چشم، آب ریزش بینی و گلودرد
- از دست دادن حس بویایی
- ناراحتی یا احساس درد عضلات
- تکرر ادرار و کلیه درد
- لرز
- اضطراب و افسردگی

راه های پیشگیری از رشد قارچ در خانه

- همه اتاق ها بویژه زیر زمین، حمام و آشپزخانه به تهویه هوای مناسب و نظافت دائمی برای جلوگیری از رشد کپک و قارچ نیاز دارند.

- حمام محل مناسبی برای رشد قارچ است. این مکان را باید کاملا تمیز نگه داشت و در صورت لزوم از مواد ضد قارچ استفاده کرد. معمولا تهویه هوای حمام (خشک نگه داشتن حمام) می تواند برای جلوگیری از رشد قارچ ها کافی باشد، مثل نصب هواکش، باز گذاشتن در و پنجره حمام بعد از دوش گرفتن. پرده حمام، کاشی های حمام، زیر کاسه دستشویی و پشت توالت، معمولاً محل رشد و نمو قارچ ها هستند.

دستگاه بخور و کولر از منابع اصلی رشد قارچ ها هستند. اگر در اتاق خود از دستگاه بخور استفاده می کنید، باید آب آن را روزانه تعویض کرده و کف آن را بطور دائم تمیز کنید

- زیرزمین های مرطوب، محیط مناسبی برای رشد قارچ ها هستند. اغلب استفاده از دستگاه رطوبت گیر برای جلوگیری از رشد آنها کافی است.

- بهتر است محلی را که هنگام بارندگی موجب نشت آب در زیرزمین می شود، تعمیر کرد، زیرا شرایط رطوبتی بطور دائم موجب رشد قارچ ها می شود.

- برای کاهش رطوبت خانه و جلوگیری از رشد کپک ها، سقف های نمناک و لوله های آبی را که نشتی دارند تعمیر کنید.

- هرگز فرش خود را روی سطح سیمانی یا مرطوب پهن نکنید.و از نگهداری لباس، پارچه و کاغذ در جاهای مرطوب خودداری نمایید.

- هر از گاهی با باز کردن در و پنجره های خانه، بگذارید هوای داخل خانه عوض شود.

- در اتاق هایی که به شدت مرطوب هستند، رطوب گیر نصب کنید و در آنها فرش پهن نکنید.

- دستگاه های مولد رطوبت، بخور و کولر از منابع اصلی رشد قارچ ها هستند. اگر در اتاق خود از دستگاه بخور استفاده می کنید، باید آب آن را روزانه تعویض کرده و کف آن را بطور دائم تمیز کنید.

- بالش های قدیمی (به خصوص بالش های اسفنجی) و تشک های کهنه می توانند محل رشد قارچ باشند، زیرا رطوبت حاصل از عرق بدن، به داخل بالش نفوذ کرده و شرایط مناسب برای رشد قارچ را ایجاد می کند. باید بالش را حداقل هر یک سال و یا دو سال یکبار عوض کرد.

- گل های خشک و باقیمانده گیاهان، اغلب محل رشد قارچ هستند. گل های خشک و شاخ و برگ گیاهان را نباید در گلدان نگه داشت. همچنین ممکن است رشد قارچ، درون خاک صورت بگیرد. بهتر است خاک گل دانها را در خارج از خانه عوض کنید تا از پراکنده شدن هاگ قارچ در خانه جلوگیری شود. گیاه و گل های خشک را باید از اتاق خواب خارج کرد.

- محیط های مناسب رشد قارچ در خارج از خانه عبارتند از: برگ ها، کود گیاهی و موادغذایی مورد نیاز گیاهان و خاک. ماشین چمن زنی نیز که موجب پراکندگی هاگ قارچ ها در هوا می شود، می تواند سبب بروز نشانه ها شود. رشد قارچ ها به هوا، گرمای مناسب و رطوبت بستگی دارد.

از بین بردن قارچ خانه

اگر قارچ، سطح کوچکی را پوشانده باشد، تمیز کردن آن چندان دشوار نیست و می توان با استفاده از آب و ماده پاک کننده، آن را انجام داد.

سپس اجازه دهید خشک شود و بعد محلولی متشکل از یک نصف فنجان ماده سفیدکننده و یک گالن آب (تقریبا چهار لیتر) را برای از بین بردن اسپورهای باقیمانده قارچ استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که هرگز ماده سفیدکننده را با آمونیاک ترکیب نکنید، زیرا مخلوط آنها، گازهای سمی ایجاد می کند.

همچنین لازم به ذکر است که موقع تمیز کردن کپک های حساسیت زا، باید از ماسک های معمولی گردوغبار و دستکش های لاستیکی استفاده کنید، اما برای پاکسازی کپک های سمی، نیاز به یک ماسک تنفسی مجهزتر و سایر لباس های محافظ دارید.

برای از بین بردن کپک هایی که داخل سطوح چوبی یا دیوارهای سخت جای گرفته اند، باید به جای مواد قارچ کش، از مواد از بین برنده کپک زدگی استفاده کرد که دارای خاصیت ضدعفونی کننده هستند و می توانند به داخل مواد ساختمانی نفوذ کنند.

در این رابطه محصولاتی در دسترس هستند که به طور اختصاصی برای کپک ها طراحی شده اند. به خاطر داشته باشید اگر مشکلات اصلی که باعث ایجاد و رشد کپک ها در خانه شده اند را از بین نبرید، به احتمال زیاد آنها دوباره بازمی گردند.


منابع:
روزنامه خراسان
جام جم - فروغ فلاح زاده
مرکز تحقیقات و پژوهش ترنم ذهن خلیج فارس

5 569

  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram

جستجو هوشمند


جهت جستجو ،نام بیماری و یا قسمتی از مشخصات بیماری را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی

آخرین مطالب سلامت



کلیه حقوق این سایت متعلق به داروخانه آنلاین | داروخانه دات نت | داروخانه اینترنتی میباشد.