×

به این جوشها دست نزنید!

به این جوشها دست نزنید!


7نوع برآمدگی و جوش صورت که نباید آن را فشار دهید؛


به این جوشها دست نزنید!


 زمانی که در آینه به خود نگاه می‌کنید یا به دنبال آرایش کردن هستید ممکن است متوجه جوش‌ها و برآمدگی‌هایی بر روی صورت شوید و بخواهید آن را با دست فشار دهید تا محتوای درون آن خارج شود و فرآیند بهبود سریع‌تر گردد. متخصصان معتقدند زمانی که صحبت از برآمدگی‌های پوستی و جوش صورت به میان می‌آید، دست نزدن به آن رویکرد بهتری است. فشار دادن هر چیزی باعث می‌شود پوست شما آسیب ببیند و التهاب آن را نیز تسریع می‌کند. همانطور که می دانید التهاب مشکل بزرگی است و درمان آن ممکن است به زمان زیادی نیاز داشته باشد. بنابراین برای اینکه آسیبی به رگ‌های خونی وارد نشود بهتر است جوش‌های صورت و برآمدگی‌های آن را لمس نکنید.فشار ندهید).
1.     موهایی که در درون برآمدگی‌ها یا جوش‌ها رشد می‌کنند حتما شما هم از این حالت خسته شده اید و دوست دارید این موها را بردارید حتی اگر درد زیادی داشته باشد. اینکار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. زمانی مو در درون برآمدگی‌ها و جوش‌های صورت رشد می‌کند که شفت مو در زیر پوست به دام می‌افتد. این برآمدگی‌ها معمولا قرمز، ملتهب و اذیت کننده هستند اما بهترین کار این است که به موهای آن دست نزنید. استفاده از قیچی یا برداشتن با دست نیز اصلا ایده خوبی نیست. در حقیقت انجام اینکار باعث می‌شود پوست شما بشکند و همین امر نیز موجب عفونت و التهاب می‌گردد و عوارض بسیار سختی همچون عفونت استاف یا سپسیس را به دنبال خواهد داشت. فشار دادن اینگونه موها تنها باعث ایجاد التهاب و خارش می‌گردد. در عوض شما می‌توانید کمی هیدروکورتیزون بر روی پوست خود اعمال کنید تا قرمزی، خارش و التهاب آن کمتر شود. ناحیه مورد نظر را با یک پاک کننده و لایه بردار پوست بشویید تا مو به سطح پوست برگردد و رشدآن متوقف شود.
2.     زخم‌های سرد: سعی کنید این زخم را هرگز لمس نکنید. فشار دادن زخم سرد می‌تواند به راحتی باعث تشکیل زخم دیگری شود. همچنین فشار دادن آن منجر به آزادسازی محتوای مایع تاول مانند آن می‌گردد که حاوی برخی از ویروس‌هاست و می‌تواند به آسانی به سایر نقاط بدن نیز منتشر شود. این تاول‌ها توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شوند که می‌تواند در اثر فشار یا لمس از یک نقطه به نقطه دیگر بدن منتشر گردد. زخم‌های کوچک ممکن است بر اثر درمان‌های موضعی بهبود یابد، اما اگر متوجه زخم سردی شدید که در حال گسترش است، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان آغاز گردد. از بوسیدن سایر افراد نیز در این حالت خودداری کنید.
3.     میلیا یا جوش‌های سفید زیر پوستی: اگر متوجه جوش‌های سفید زیر پوستی که به عنوان میلیا مشهور است، شدید، اصلا به آن دست نزنید. بهتر است بدانید که اینگونه جوش‌ها با فشار دادن بهبود نمی‌یابند. این برآمدگی‌ها سخت و سفید هستند و زیر پوست قرار گرفته‌اند. دست زدن یا فشار دادن آن‌ها نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت. پس بهتر است سعی بیهوده نکنید. فشار دادن میلیا ممکن است باعث قرمز شدن پوست، خارش و التهاب گردد. اگر این برآمدگی‌ها شما را اذیت کرد بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید و راه درمان آن را یاد بگیرید.
4.     کراتوز پیلاریس: این بیماری اغلب به عنوان “پوست مرغی” شناخته شده است . کراتوز پیلاریس شرایطی است که توسط تجمع کراتین ( پروتئینی که از پوست، مو و ناخن در برابر عفونت و سایر سموم محیطی مراقبت می‌کند) ایجاد می‌گردد. در نتیجه این تجمع، موانعی تشکیل می‌شود که ورودی فولیکول‌های مو را مسدود می‌کند. فشار دادن این موارد باعث بدتر شدن شرایط آن می‌شود و ممکن است عوارض بدتری همچون قرمزی و خارش را به همراه داشته باشد. به جای اینکه دست خود را کثیف کنید بهتر است از یک لایه بردار شیمیایی استفاده کنید که حاوی اسید سالیسیلیک یا گلیکولیک اسید برای آرام کردن التهاب است. اگر این مورد کارساز نبود باید به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.
5.     جوش‌های سر سیاه: حتما شما هم خوشحالید که این جوش‌های سر سیاه قرمز و ملتهب نیستند اما باید به این نکته توجه کنید که هنوز می‌توانند به چهره زیبای شما آسیب وارد نمایند. جوش‌های سر سیاه حاوی موادی است که در جوش‌های سر سفید یافت می‌شود. در اینگونه موارد منافذ صورت با چربی مسدود می‌شود. در مورد جوش‌های سر سیاه، چربی بعد از قرار گرفتن در معرض هوا اکسید می‌شود و حالت سیاه رنگ به خود می‌گیرد. اگرچه فشار دادن آن به نظر راه حل آسانی است اما می‌تواند به پوست شما صدمه بزند. فشار دادن این جوش‌ها باعث می‌شود باکتری‌ها به عمق بیشتری نفوذ کنند. برای اینکه چربی پوست خود را بگیرید بهتر است از یک لایه بردار پوست استفاده کنید.
6.     آکنه کیستیک: این نوع برآمدگی در عمق بیشتری از پوست رخ می دهد و باعث تشکیل یک گره قرمز می‌شود که نه تنها دردناک است بلکه درمان آن بسیار دشوار می‌باشد. التهابی که به همراه آکنه کیستیک رخ می‌دهد می‌تواند فرآیند درمان را سخت کند و اغلب منجر به ایجاد زخمی می‌شود که حذف آن غیر ممکن است. فشار دادن این جوش‌ها کارساز نیست. کیست در قسمت‌های زیرین پوست رخ می‌دهد و اصلا نزدیک محل فشار دادن هم نیست، بنابراین فشار دادن آن تنها باعث ایجاد مکان زخمی و خون آلود می‌شود. در عوض می‌توانید با یک متخصص پوست مشورت کنید.
7.     جوش‌های سر سفید:  اگر می‌خواهید زم‍ان باقی ماندن این جوش‌ها را کمتر کنید بهتر است به آن‌ها توجهی نکنید. جوش‌های سر سفید باکتری‌ها را در یک مکان نگه می‌دارند. بنابراین زمانی که آن را فشار می دهید باکتری آزاد می‌شود و می‌تواند به قسمت‌های دیگر پوست نیز اسیب برساند. همچنین فشار دادن اینگونه جوش‌ها باعث می‌شود باکتری به عمق بیشتری نفوذ کند و درمان آن سخت‌تر باشد. زمانی که باکتری به اعماق پوست نفوذ کرد به بافت‌های زیرین نیز آسیب وارد می‌کند و زخم‌ در همان جا باقی می‌ماند. پس بهتر است اجازه دهید آکنه خود به خود درمان شود زیرا بدن شما به خوبی می‌داند چه زمانی باید کلاژن تولید نماید و پوست را حمایت کند.منبع : مجله سلامت 

5 914

  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram

جستجو هوشمند


جهت جستجو ،نام بیماری و یا قسمتی از مشخصات بیماری را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی

آخرین مطالب سلامت



کلیه حقوق این سایت متعلق به داروخانه آنلاین | داروخانه دات نت | داروخانه اینترنتی میباشد.