×

مراقب بوتاکس تقلبی باشید

مراقب بوتاکس تقلبی باشید


برای تشخیص نمونه‌های تقلبی بوتاکس بر روی جعبه و ویال دارو دقت کنید، زیرا نمونه‌های تقلبی بوتاکس روی کارتن و یا ویال دارو تاریخ تولید و انقضا نوشته نشده، مخدوش است یا با هم مطابقت ندارد و معمولا قیمتی پایین تر از داروی تایید شده دارند.


مراقب بوتاکس تقلبی باشید

 

فاطمه فاقعی، دکتر داروساز گفت:

سم «بوتولینیوم» از طریق مهار انتقال دهنده عصبی بین انتهای عصب محیطی و فیبرهای عضلانی، عضله اسکلتی را تضعیف یا فلج می‌کند و با توجه به این مکانیسم کاربردهای آرایشی و درمانی متنوعی دارد. از موارد بالینی مصرف این دارو می‌توان در درمان لوچی چشم، بی اختیاری ادراری ،عرق کردن بیش از حد دست و پا را نام برد.

این داروساز به کاربردهای آرایشی این دارو برای درمان چین و چروک صورت و گردن اشاره کرد گفت: تزریق این دارو باید توسط پزشکان آموزش دیده ،آشنا و آگاه با علم آناتومی انجام گیرد تا از ایجاد یک سری عوارض که بر اثر عدم آموزش فرد تزریق کننده دارو ممکن است در بیماران اتفاق بیافتد جلوگیری کنند. همچنین استفاده از دوز مناسب برای تزریق صحیح می‌تواند عوارض جانبی را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: از طرفی تزریق نامناسب دارو علاوه بر نتایج نامطلوب در زیبایی باعث ایجاد عوارضی چون سردرد، ادم چشم، افتادگی پلک، لب و یا خط ابرو عدم تقارن لب و عدم تعادل چهره می شود. بیمارانی که دارای مشکلات تنفسی و «ام اس» باید در مصرف این دارو احتیاط کنند.

فاقعی تصریح کرد: بیماران اگر دچار ضعف عضلات یا اختلال در بینایی شدند باید از رانندگی با اتومبیل یا دیگر کارهایی که نیاز به قدرت عضلانی و بینایی دارد جلوگیری کنند. از طرفی بیماران باید بدانند که اثر بوتاکس 3تا 4 ماه از بین می‌رود.

این داروساز اشاره کرد: برای تشخیص نمونه‌های تقلبی بوتاکس بر روی جعبه و ویال دارو دقت کنید زیرا نمونه‌های تقلبی بوتاکس روی کارتن و یا ویال دارو تاریخ تولید و انقضا نوشته نشده، مخدوش است یا با هم مطابقت ندارد و معمولا قیمتی پایین تر از داروی تایید شده دارند.

برای انجام بوتاکس به مراکز مجاز بروید



دکتر محمد ایمانی ، متخصص پوست و مو

به متقاضیان بوتاکس توصیه کرد برای پیشگیری از عوارض تزریق بوتاکس از رفتن به مراکز غیر مجاز و معاینه توسط افراد غیر متخصص خودداری کنند.

وی افزود: تزریق بوتاکس به طور معمول برای بهبود زیبایی صورت با صاف کردن خطوط ناشی از اخم و فعالیت عضلات، در قسمت بالای صورت بکار می‌رود و به عنوان شایع‌ترین عمل زیبایی در آمریکا شناخته می‌شود. در کشور ما نیز برای بهبود زیبایی در سطح وسیعی بکار می‌رود.

متخصص پوست، مو و زیبایی ادامه داد: علت هزینه بالا‌تر تزریق بوتاکس و یا ژل توسط متخصص پوست، استفاده از مواد استاندارد و تایید شده وزارت بهداشت است که طبیعتا به علت گرانی ماده اولیه است.

ایمانی با عنوان این مطلب که در حال حاضر دو نوع بوتاکس در ایران دارای مجوز وزارت بهداشت است، افزود: ذکر این نکته حائز اهمیت است که عده‌ای با ذکر عناوینی غیر علمی از جمله «دارای مدرک زیبایی از اروپا و کانادا»، «عضو انجمن لیزر ایران»، «مدرک زیبایی با کد بین المللی»، و یا مدارک و گواهی دال بر گذراندن دوره‌های یکروزه یا دوروزه در انجمن‌های مختلف، سعی در جذب بیماران به مراکز درمانی و دخالت در امور پوست و زیبایی می‌نمایند.

وی تاکید کرد: تمامی این مدارک فاقد اعتبار علمی بوده و داشتن آن مجوزی برای دخالت در انجام کار تخصصی پوست و زیبایی نیست و برای جلوگیری از ایجاد عوارض لازم است که مردم به ذکر عنوان «متخصص پوست و زیبایی»، دقت نمایند.

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس



برای جلوگیری از پخش شدن بوتاکس به عضلات غیرهدف باید بیمار حدود ۲ تا ۴ ساعت به صورت نشسته یا ایستاده باشد و از مالیدن و دستکاری محل محل تزریق تا ۲۴ خودداری کند. از بیمار خواسته می‌شود که ۲ تا ۳ ساعت بعد از تزریق عضلات هدف را منقبض و منبسط کند.

عوارض بوتاکس



هیچ عارضه جانبی طولانی مدت با تزریق بوتاکس گزارش نشده است. استفاده آسان، ‌ تهاجم اندک و تحمل خوب بیمار و خطرات بسیار کم آن از مزایای درمان با بوتاکس است و آن را تبدیل به یک جزء اجتناب ناپذیر از درمان‌های زیبایی کرده است که به تنهایی یا در ترکیب با جراحی و تزریق ژل و چربی و جوانسازی با لیزر به کار می‌رود.

درمان و تزریق درست آمپول بوتاکس یک علم و هنر است که با استفاده از تکنیک دقیق تزریق به عضلات هدف، ایجاد عوارض را به حداقل می‌رساند. اگر تکنیک تزریق صحیح نباشد عضلات غیرهدف یا بافت‌های غددی اطراف تحت تاثیر قرار گرفته و باعث عوارض مانند افتادگی پلک، شل شدن پلک پایین، اشک ریزش، دو بینی، افتادگی پلک، شل شدن پلک پایین، اشک ریزش، دوبینی، ‌ افتادگی ابرو‌ها و کاهش قدرت بستن چشم‌ها می‌شود. بهبود افتادگی پلک‌ها و ابرو‌ها گاهی تا ۳ ماه طول می‌کشد.

کبودی موضعی گذرا، خشکی چشم، دوبینی و افتادگی صورت و لبخند نامتقارن از دیگر عوارض نادر و گذرای بوتاکس است. واکنش‌های آلرژیک به بوتاکس گزارش شده که بسیار نادر است.

در کشور ما بیشترین عوارض ناشی از تزریق بوتاکس شامل استفاده از مواد ارزان و غیر مجاز و تزریق توسط افراد غیر مجاز و غیر متخصص و آموزش ندیده، از جمله در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی و... است.

افراد زیادی از طریق تبلیغات اینترنتی و پیامک و ایمیل و شبکه‌های اجتماعی، به سمت مراکز غیر مجاز از جمله آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی کشانده شده و توسط افراد غیر متخصص پوست و آموزش ندیده، داروی غیر استاندارد و ارزان برای بیماران تزریق می‌گردد.

فراوری: نیره ولدخانی - بخش سلامت زنونه مردونه

منابع:

فارس

مهر

5 1042

  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram

جستجو هوشمند


جهت جستجو ،نام بیماری و یا قسمتی از مشخصات بیماری را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی

آخرین مطالب سلامت



کلیه حقوق این سایت متعلق به داروخانه آنلاین | داروخانه دات نت | داروخانه اینترنتی میباشد.