×

چرا بهتره همین حالا آزمایش هپاتیت C دهید؟

چرا بهتره همین حالا آزمایش هپاتیت C دهید؟


علامت ها


چرا بهتره همین حالا آزمایش هپاتیت C دهید؟

هپاتیت C یک بیماری ویروسی است که در ابتدا به التهاب کبدی منجر می شود، ولی کم کم به سایر بخش های بدن سرایت کرده و در نهایت کل بدن را درگیر خواهد کرد.

ابتلا به هپاتیت C در اثر تماس خونی با فرد آلوده به ویروس هپاتیت C اتفاق می افتد. در حقیقت ورود این ویروس به بدن و عفونی شدن خون فرد به ایجاد التهاب در کبد منجر خواهد شد.

 

باید بدانید که تمامی جریان خون بدن از کبد عبور می کند و کبد خون را از نظر تمام مواد موجود بررسی کرده و سموم موجود در آن را تصفیه می کند تا از آسیب های ممکن پیشگیری شود.

 

کبد همچنین مسئولیت تولید صفرا را بر عهده دارد. صفرا مایع غلیظی است که در هضم و جذب انواع غذاها، مخصوصا چربی ها کمک کننده خواهد بود.

 

التهاب کبد، انجام این وظایف حیاتی را برای آن سخت می کند و تداوم این وضعیت باعث خواهد شد که هپاتیت C بر تمام سیستم های بدن تاثیرات منفی خود را بگذارد.

 

در طولانی مدت، هپاتیت C می تواند به آسیب شدید کبد، سرطان کبد و یا نارسایی کبد منجر شود. اما خوشبختانه درمان های سریع می توانند از تشدید بیماری و آسیب های آن پیشگیری کنند.

 

دوره کمون و نهفتگی هپاتیت سی می تواند از دو هفته تا شش ماه طول بکشد. در طی عفونت اولیه، حدود 80 درصد بیماران هیچگونه علامتی نخواهند داشت.

 

افرادی که به درجات شدیدتری از بیماری مبتلا هستند، ممکن است علامت هایی مانند تب، خستگی، کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، درد شکم، ادرار تیره رنگ، مدفوع خاکستری رنگ، درد مفاصل و علامت های یرقان و زردی را نشان دهند.

 

تاثیر هپاتیت C بر سیستم های مختلف بدن

دستگاه گوارش

کبد به عنوان یکی از مهم ترین اعضای بدن، وظایفی حیاتی را بر عهده دارد.

تاثیری که هپاتیت C بر بدن می گذارد، در ابتدا ناتوانی کبد در تولید صفرا خواهد بود که در نتیجه ی التهاب کیسه صفرا و مسدود شدن آن اتفاق می افتد.

دردهای شکمی از مهم ترین علامت هایی هستند که بیمار را به اورژانس بیمارستان فرستاده و در آنجا با انجام تست های خونی، بیماری هپاتیت در فرد تشخیص داده می شود.

از طرفی عدم توانایی کبد در تولید پروتئین آلبومین، نتیجه ی دیگر هپاتیت C است که به تجمع آب و مایعات در داخل بدن و فضاهای میان بافتی منجر می شود. همانطور که گفتیم تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، تغییر رنگ ادرار و مدفوع همگی می توانند از علائم این بیماری باشند.

بیشتر افراد تا مدت ها بعد از آلوده شدن به ویروس هپاتیت سی، هیچ علامتی را تجربه نمی کنند

سیستم عصبی مرکزی

عدم تصفیه صحیح خون توسط کبد منجر به انتقال سموم به تمام بخش های بدن از جمله مغز و نخاع خواهد شد. این سموم برای سیستم عصبی مرکزی واقعا خطرناک بوده و منجر به عارضه ای به نام انسفالوپاتی کبدی خواهند شد. از علامت های این بیماری می توان به اختلالات تنفسی، ضعف و ناهماهنگی در انجام حرکات ظریف، اختلالات خواب، خشکی چشم و دهان اشاره کرد.

احساس گیجی، فراموشی، عدم تمرکز ذهنی، تغییرات خلق و خو، تحریک پذیری و اختلالات تکلم از دیگر تاثیرات تجمع این سموم در سیستم مغز و اعصاب خواهند بود.

 

سیستم قلب و عروق

اختلال عملکرد کبدی در تصفیه خون منجر به بروز مشکلات جدی در سیستم گردش خون نیز خواهد شد. تغییراتی در فشار خون مخصوصا افزایش فشار خون ورید پورت کبدی اتفاق می افتد. تداوم این وضعیت در بسیاری از موارد به پارگی عروق و خونریزی های داخلی منجر خواهد شد.

عدم توانایی کبد در ذخیره آهن و در نتیجه ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن، اختلالات متابولیسم قندها و چربی ها و در نتیجه ایجاد مقاومت به هورمون انسولین و دیابت نوع دو از دیگر عوارض هپاتیت C خواهند بود.

 

اما در اینجا می خواهیم حقایقی را درباره این بیماری به شما بگوییم که دلایل موجهی هستند که شما هم هر چه سریع تر آزمایش خونی هپاتیت C را انجام دهید:

 

1- اگر شما هم به هپاتیت C مبتلا شده باشید، لازم است بدانید موفقیت در درمان چیزی حدود 90 درصد است.

در طی سال های اخیر، راهکارهای درمان این بیماری به طور چشمگیری پیشرفت کرده اند. سال ها قبل درمان اصلی بیماری عفونی هپاتیت، C ترکیبی از داروهای ضد ویروس بود و عوارض جدی و آزاردهنده ای را نیز در برداشت.

داروهای جدید این بیماری علاوه بر قدرت تاثیر بالاتر، عوارض کمتری را دارند و معمولا مصرف 12 تا 24 هفته ای آنها در 90 درصد موارد، به موفقیت در درمان منجر خواهد شد.

 

2- این عفونت می تواند جدا کشنده باشد.

این بیماری می تواند واقعا مهلک باشد، اما از طرف دیگر شما واقعا قادر خواهید بود آن را درمان کنید.

در حال حاضر از هر صد بیمار مبتلا به هپاتیت C ، حدود پنج نفر آنها به دلیل ابتلا به بیماری هایی نظیر سرطان کبد یا سیروز کبدی جان خود را از دست می دهند. این افراد معمولا همان بیمارانی هستند که خیلی دیر و در وضعیت پیشرفته بیماری به پزشک مراجعه کرده اند.

 

3- شما می توانید خیلی راحت و غافلگیرانه به این بیماری مبتلا شوید.

همانطور که گفتیم بیشتر افراد تا مدت ها بعد از آلوده شدن به ویروس هپاتیت سی، هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. بر اساس آمارهای موجود تنها 20 تا 30 درصد از افراد تازه آلوده شده علائمی نظیر خستگی، کاهش اشتها، زردی و درد شکم را خواهند داشت و از طرفی این علائم نیز اختصاص به بیماری هپاتیت C ندارند و خیلی وقت ها توسط افراد نادیده گرفته می شوند.

در این شرایط است که بیماری پیش می رود و جدی تر می شود و چیزی که نتیجه خواهد داد، سیروز و یا سرطان کبد خواهد بود.

 

4- آزمایش مربوط به تشخیص این بیماری، ساده و ارزان است.

یک آزمایش خون ساده! در حال حاضر تست های خونی متعددی برای تشخیص هپاتیت C وجود دارند. برخی از این تست ها سطح آنتی بادی های ضد ویروس را بررسی می کنند و برخی دیگر محتوای ژنتیکی موجود در ویروس را مورد بررسی قرار می دهند.

امروزه تمام پزشکان قادر به درخواست این تست ساده از آزمایشگاه هستند. از طرفی انجام این آزمایش خون، زمان و هزینه زیادی هم لازم ندارد.

 

5- شناخت هرچه سریع تر بیماری، سلامتی همسر، فرزندان و خانواده تان را تضمین می کند.

همانطور که گفتیم ویروس هپاتیت C از طریق تماس خونی منتقل می شود. پس روابط جنسی یکی از مهم ترین و شایع ترین راه های انتقال خواهد بود.

به علاوه آنکه طبق آمارهای موجود در بین مادران مبتلا به این بیماری، در صورت بارداری از هر صد نوزاد، حداقل چهار نوزاد بیماری را در دوران بارداری از مادر گرفته و به هپاتیت C مبتلا خواهند شد.

الهه گودرزی

بخش سلامت زنونه مردونه

مطالب مرتبط:

بیماری خاموش ؛ هپاتیت C

هپاتیت C توسط خون منتقل می‌شود

تاتو کردن هپاتیت می‌آورد؟

درمان جدی هپاتیت C در بیماری های خاص

داوری ایرانی پگافرون برای بیماران مبتلا به هپاتیت C

تشخیص همزمان ایدز و هپاتیت C

هپاتیت C و عوامل ایجاد آن

علایم هپاتیت C

راه های درمان هپاتیت C

توصیه هایی به مبتلایان هپاتیت C

 

5 522

  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram

جستجو هوشمند


جهت جستجو ،نام بیماری و یا قسمتی از مشخصات بیماری را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی

آخرین مطالب سلامت



کلیه حقوق این سایت متعلق به داروخانه آنلاین | داروخانه دات نت | داروخانه اینترنتی میباشد.