×

فشار خون خانم ها هم بالا می رود

فشار خون خانم ها هم بالا می رود


اکثر افراد به اشتباه تصور می کنند که فشار خون بالا یک مشکل مردانه است و صرفا فشار خون آقایان بالا می رود. با این حال پرفشاری خون مشکلی است که هر دو جنس را درگیر می کند. پرفشاری خون در خانم ها یک بیماری خاموش محسوب می شود و اگر به موقع تشخیص داده نشود، مشکلات زیادی به بار می آورد.


فشار خون خانم ها هم بالا می رود

فاطمه حلوایی - بخش سلامت زنونه مردونه

باید بدانید که با فرا رسیدن یائسگی، خانم ها بیش از آقایان در معرض فشار خون بالا قرار دارند. از آنجایی که این مشکل به عوامل متعددی بستگی دارد، بهتر است به طور مرتب فشارتان را کنترل کرده و در صورت داشتن زمینه ژنتیکی، تحت نظر پزشک باشید، چون همین کار باعث نجات سلامتی تان می شود. در این مطلب اطلاعاتی در خصوص فشار خون بالا در خانم ها ارائه می دهیم که به دردتان خواهد خورد.

پرفشاری خون در خانم ها در حال رواج است

به عقیده متخصصان طی دهه های گذشته مشکل فشار خون بالا در خانم ها افزایش پیدا کرده است. بدون شک عواملی در بروز این مسئله دخیل هستند. متاسفانه مصرف دخانیات روز به روز در بین خانم ها رواج بیشتری پیدا می کند که این عامل نقش موثری در افزایش فشارخون دارد. استرس های کاری به اضافه فشارهای خانوادگی، نگهداری از کودکان یا اعتیاد نزدیکان و غیره جزو عواملی هستند که احتمال افزایش خون را در خانم ها بالا می برند.

پزشکان می گویند که در حالت کلی بین 40 تا 50 سالگی، فشارخون آقایان افزایش پیدا می کند. اما درست در حدود این سنین یعنی بین 50 تا 60 سالگی به دلیل بروز یائسگی، خانم ها نیز در معرض این بیماری قرار گرفته و حتی از مردان نیز پیشی می گیرند.

مصرف داروهای ضدبارداری و فشارخون بالا

نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد که مصرف قرص های ضدبارداری باعث افزایش فشارخون در برخی خانم ها می شود. این مشکل بخصوص در افرادی که دچار اضافه هستند بیشتر به چشم می خورد. البته علاوه بر این عوامل دیگری مانند سن بالای 35 سال و داشتن سابقه خانوادگی نیز در این مسئله نقش مهمی دارند.

کمبود استروژن باعث می شود که فرد دچار افزایش وزن شود. به این ترتیب تجمع چربی ها در ناحیه شکم نیز باعث افزایش فشار خون می شود

اگر از این قرص ها استفاده می کنید، حتما با پزشک تان در خصوص عوارض جانبی آنها با توجه به شرایط بدنی تان صحبت کنید و در صورت لزوم از روش های جایگزین استفاده نمایید.

فشار خون بالا بعد از یائسگی یا برداشتن تخمدان ها

وقتی خانم ها در دوران باروری قرار دارند، فشار خون آنها ثابت است، البته به شرطی که سیگاری نباشند و استرس زیاد و آسیب رسان نداشته باشند. با این حال با فرا رسیدن دوران یائسگی و یا برداشتن تخمدان ها، فشار خون در خانم ها به مرور بالا می رود.

کاهش هورمون استروژن با افزایش فشارخون در ارتباط است. این مسئله از طریق بافت بسیار ویژه به نام اندوتلیوم قابل توجیه است. اندوتلیوم وظیفه کنترل انبساط و انقباض رگ های خونی را بر عهده دارد. زمانی که فشارخون ثابت و نرمال باشد، کیفیت زندگی فرد مناسب خواهد بود.

با این حال با فرا رسیدن دوره یائسگی این بافت فعالیت خود را کاهش می دهد. جداره رگ ها سفت تر و سخت تر می شود و انعطاف خود را تاحدودی از دست می دهد. در نتیجه فشار خون افزایش می یابد. این کمبود استروژن باعث می شود که فرد دچار افزایش وزن شود. به این ترتیب تجمع چربی ها در ناحیه شکم نیز باعث افزایش فشار خون می شود.

علائم فشار خون بالا در خانم ها

- سردرد هایی که صبح و شب تشدید پیدا می کنند
- خستگی
- تاری دید
- التهاب چشم
- تاکی کاردی یا افزایش ضربان قلب
- احساس اضطراب شدید
- اختلال در تمرکز
- خستگی زیاد حتی با انجام کارهای سبکی مانند بالا رفتن از پله ها
- بیخوابی
- مشاهده خون در ادرار (بخصوص زمانی که فشارخون روی سلامت کلیه ها اثر بگذارد)
- حالت تهوع یا سرگیجه

خانه نشینی و بی تحرکی ممنوع است. بلند شوید و روزانه حداقل نیم ساعت پیاده روی داشته باشید

- احساس آسیب پذیری و شکنندگی بالا
توجه داشته باشید که تمام این علائم ممکن است با بروز یائسگی تشدید شود.

چه باید کرد؟

قبل از هر چیز باید بدانید اگر در خانواده تان سابقه پرفشاری خون دارید، بیشتر دقت کنید. در این صورت بهتر است با پزشک مشورت کرده و چکآپ منظمی داشته باشید. علاوه بر این توصیه های زیر را جدی بگیرید:

- خانه نشینی و بی تحرکی ممنوع است. بلند شوید و روزانه حداقل نیم ساعت پیاده روی داشته باشید.

- اگر سیگاری هستید بدانید عادت بدی در پیش گرفته اید و با دست خودتان بدن تان را در معرض انواع بیماری های قرار داده اید. همین امروز کم کم سیگار را کم کرده و به مرور ترک کنید.

- مصرف نمک را تا حدامکان کاهش دهید. نمک دوست شما نیست.

- روزانه دو لیتر آب بنوشید.

- روزتان را با یک فنجان آب و لیموترش شروع کنید.

- از مصرف هویج، کنگر فرنگی، کلم بروکسل، بادمجان، نخودفرنگی، عدس و غیره غافل نشوید.

- به غذاها یا سالادهایتان سیر اضافه کنید.

- موز یکی از بهترین دوستان شما خواهد بود.

- برای صبحانه جوی دوسر با سیب سبز میل کنید.

- مصرف قهوه و چای را کاهش دهید.

- حواستان به استرس باشد. همه تلاش تان را برای حفظ آرامش و کنترل استرس انجام دهید.

- اجازه ندهید وزن تان زیاد شود.

حرف آخر

حرف آخر اینکه اگر در آستانه یائسگی قرار دارید ، یک نکته را مد نظر داشته باشید. خودتان بسیار مهم تر هستید. بیشتر به خودتان و سلامتی تان برسید. مرحله ای از زندگی تان فرا رسیده است که بدن تان به توجه و مراقبت بیشتر شما نیاز دارد. بنابراین دلشوره های مادرانه را کمی کاهش دهید و بیشتر به فکر خودتان باشید.

5 539

  •   
  • به اشتراک گذاری :
  • facebook
  •  
  • twitter
  •  
  • کلوب
  •  
  • فیس نما
  •  
  • لینکیداین
  •  
  • googleplus
  •  
  • googleplus
  •  
  • telegram

جستجو هوشمند


جهت جستجو ،نام بیماری و یا قسمتی از مشخصات بیماری را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی

آخرین مطالب سلامت



کلیه حقوق این سایت متعلق به داروخانه آنلاین | داروخانه دات نت | داروخانه اینترنتی میباشد.